De wereld van communicatie verandert iedere dag en toch blijft die wereld altijd om een aantal elementen draaien: media, mensen en merken of bedrijven. Hoe gaan bijvoorbeeld merken via media een relatie aan met mensen? Communicatie is hierin belangrijk. Binnen het vakgebied communicatie kun je je specialiseren in verschillende richtingen. Je kunt kiezen voor een brede communicatieopleiding, maar je kunt ook kiezen voor een specifieke communicatieopleiding, bijvoorbeeld gericht op sport- of evenementenbranche. Of je kunt er voor kiezen specifiek opgeleid te worden voor het werk op een reclamebureau.
Een vakgebied dat nauw grenst aan communicatie is journalistiek. Het verschil is dat een communicatiemedewerker communiceert vanuit een bedrijf of merk en een journalist onafhankelijk is. Dat betekent dat jij als journalist bepaalt wat je schrijft over wat er gebeurt, kritisch, objectief, op zoek naar de waarheid.
Als je nog wat verder kijkt dan het communicatievakgebied of het aangrenzende journalistieke vakgebied, kom je uit in de kunstzinnige hoek. Denk dan bijvoorbeeld aan een opleiding die je opleidt tot allround ontwerper en experience designer, waarbij je ingezet wordt om complexe communicatieopdrachten te visualiseren (in beeld te brengen).